,

Google Analytics – część 2 – Konfiguracja konta

Google Analytics - część 2 - Konfiguracja konta

Po wstępnym zapoznaniu się z narzędziem analitycznym jakim jest Google Analytics pora na odpowiednią konfigurację konta, aby zbierać potrzebne informacje. Zaczniemy od konfiguracji konta z witryną, czyli wygenerowania kodu śledzenia i ustalenie parametrów zbierania danych. Zobaczcie jak się to robi!

Po utworzeniu konta lub zalogowania się do posiadanego konta Google wybieramy usługę Google Analytics i przechodzimy do konfiguracji. Na początek należy uzupełnić:

  • nazwę konta – w GA możesz śledzić kilka stron jednocześnie, warto zatem tak nazywać poszczególne konta, aby nie mylić śledzonych witryn
  • adres URL – adres witryny lub witryn (w przypadku kilku kont), z której GA będzie czerpało dane do analizy
  • strefa czasowa – w naszym przypadku: Polska (GMT + 1:00 Warszawa)
  • kategoria branży – wybieramy kategorię z dostępnej listy

Na zakończenie edycji czytamy i akceptujemy regulamin.

Google Analytics - część 2 - Konfiguracja kontaŹródło: www.google.pl

Następny krok to przede wszystkim umieszczenie kodu śledzącego w kodzie źródłowym strony, aby Google Analytics mógł pobierać dane do analizy. Ta część konfiguracji zazwyczaj sprawia największy problem, ponieważ przydaje się tu znajomość języka html. Warto podkreślić, że kod śledzący należy wkleić w każdą podstronę, którą chcemy analizować. W ten sposób w kodzie źródłowym strony wklejamy wygenerowany przez GA kod przed tagiem zamykającym sekcję . Jeśli nie wiecie w jaki sposób wkleić ten kod warto poprosić o pomoc administratora strony, firmę pozycjonującą witrynę lub znajomego, który zna język html.

Jeśli poprawnie wkleisz kod to po zalogowaniu do konta GA, po kilkunastu minutach zobaczysz pierwsze analizy, oczywiście jeśli strona jest często odwiedzana. Podstawowa strona statystyk zawiera zazwyczaj:

  • ilość odwiedzin,
  • średni czas trwania odwiedzin
  • współczynnik konwersji celu (dzięki tej analizie dowiemy się skąd najczęściej trafiają do nas użytkownicy, możemy ustawić do 20 celów w zależności od słowa kluczowego, kampanii, kraju lub przeglądarki)
  • typ ruchu (rodzaje ruchu opisywaliśmy we wcześniejszym artykule)
  • odwiedziny i średni czas odwiedzin według narodowości

Wszystkie powyższe informacje pokazują, w jaki sposób możesz dbać o zwiększenie użytkowników na stronie czy poprawienie poruszania się po niej. Zauważmy, że wskazanie narodowości, które odwiedzają najczęściej naszą witrynę może być doskonałą wskazówką do tego, aby ustanowić dodatkową wersję językową, co znacznie ułatwi korzystanie ze strony obcokrajowcom. Ponadto średni czas odwiedzin strony pokazuje czy użytkownicy mają problem z docieraniem do konkretnych podstron i dlatego szybko rezygnują z dalszego przeglądania treści czy może już po odwiedzeniu strony głównej opuszczają naszą witrynę, wówczas może to świadczyć o jej nieatrakcyjności.

Jak widzicie już podstawowe elementy narzędzia analitycznego jakim jest Google Analytics bardzo się przydaje i pozwala analizować stronę według istotnych jej elementów. Opisane powyżej statystyki to nie pełna pula możliwości, dlatego już niebem następny artykuł, który pokaże w jaki sposób analizować odbiorców strony.