,

Ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń

Google Analytics, jako rozbudowane narzędzie umożliwiające śledzenie ruchu na naszej stronie, daje nam możliwość analizowania licznych wskaźników. Jednym z nich, któremu warto zwrócić szczególną uwagę jest współczynnik odrzuceń (bounce rate). Informuje on nas o tym, ile osób opuściło naszą stronę zaraz po wejściu na nią, bez przeglądania kolejnych podstron. O odrzuceniu mówimy więc w przypadku, gdy użytkownik po zapoznaniu się z pojedynczą stroną naszego serwisu zaniecha dalszego jego przeglądania. Przykładowo, gdy współczynnik ten wyniesie 80%, oznacza to, że na 100 osób odwiedzających naszą stronę, tylko 20 zainteresowało się na tyle by przeglądać dalsze podstrony, natomiast pozostałe 80 szybko z niej uciekło.

Google Analytics - Współczynnik odrzuceń
Źródło: www.google.pl

Warto się nim zainteresować chociażby ze względu na fakt, że Google rozpatruje ten współczynnik gdy ustala kolejność wyświetlania poszczególnych stron w wyszukiwarce internetowej . Ponadto może on nam wiele powiedzieć o jakości naszego serwisu i jego atrakcyjności dla internautów.

Niestety jest to czynnik który może sprawić pewne trudności w analizowaniu. Zasadnicze pytanie może więc brzmieć, ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń? Na dobrą sprawę trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Teoretycznie im wyższą ma on wartość tym gorzej. Oznaczać to może brak zaangażowania ze strony odwiedzających użytkowników, którzy nie chcą odkrywać naszej strony. Czasem mówi się, że nie powinien on przekraczać 30-40%, jednakże biorąc pod uwagę fakt, że obecnie każda strona jest inna, nie jest to już takie proste do oszacowania. Współczynnik może być różny w zależności od profilu strony. I tak Google podaje nam pewne standardy odnośnie tego, ile powinien wynosić współczynnik w przypadku:

Ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń

Jak widać, nie zawsze wysoka wartość wskaźnika powinna nas niepokoić. Wynika to z tego, że coraz więcej serwisów jest zbudowanych w ten sposób, że wszystkie informacje znajdują się na jednej stronie. Użytkownik może więc spędzić na niej sporo czasu, nie przechodząc do następnych podstron gdyż znalazł już wszystkie interesujące go informacje. Ponadto, częstym błędem jest też analizowanie uśrednionego współczynnika na stronie głównej. Lepiej jest jednak analizować współczynniki odrzuceń dla poszczególnych podstron w serwisie.

Kiedy więc wysoka jego wartość powinna nas niepokoić? Ilość odrzuceń ma znaczenie w przypadku strony głównej, „przekierowującej”, zmuszającej użytkownika do przejścia do kolejnej podstrony. Jeżeli odrzucenie nastąpi z tych stron, jest to dla nas znak, że coś jest nie tak. Może to oznaczać, że nasz serwis nie spełnił oczekiwań odwiedzającego lub był niedopasowany do jego potrzeb. Należałoby się w takim przypadku zastanowić, czy nasza strona jest wystarczająco ciekawa i czytelna, gdyż często wystarczy kilka sekund by użytkownik ocenił jej użyteczność i stwierdził, że warto spędzić na niej więcej czasu.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku stron docelowych, zmuszających do konkretnych akcji, takich jak zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza rejestracyjnego, kliknięcie w reklamę czy też rozpoczęcie procesu zakupowego. Czasem już sam fakt, że użytkownik dotarł do tej strony, może oznaczać, że nasz serwis spełnił jego oczekiwania. Wtedy więc nie warto analizować wskaźnika odrzuceń, gdyż może uwzględniać nieistotne wartości.

Jak więc widać, analiza współczynnika odrzuceń, mimo że nie jest sprawą prostą i oczywistą, może nam dostarczyć kilka cennych informacji. Warto jednak najpierw zastanowić się, czy w przypadku naszej strony będzie ona w ogóle konieczna.