Słownik pozycjonera – część 1 – Wstęp

Słownik pozycjonera - część 1 - Wstęp

Podczas przeglądania tekstów o pozycjonowaniu na pewno natkniecie się na określenia i skróty, które są często stosowane i wykorzystywane. Artykuł podzielony jest na dwie części, w pierwszej dowiecie się o skrótach dotyczących ogólnego pozycjonowaniai funkcjonowania wyszukiwarki, natomiast druga część zapozna Was z pojęciami dotyczącymi optymalizacji witryny oraz modyfikacją treści na stronach.

W słowniku pozycjonera znajduje się wiele słów, które są często wykorzystywane zarówno w publikacjach, jak też przy samym procesie pozycjonowania. Warto poznać ich znaczenie. Poniżej przedstawiam Wam podstawowe skróty i nazwy, wykorzystywane przy pozycjonowaniu stron.

1. Podstawowe zagadnienia
Są to podstawowe określenia stosowane w pozycjonowaniu. Warto je zapamiętać, gdyż są najczęściej spotykane.

  • SEO (Search Engine Optimization, Pozycjonowanie) – Określenie opisujące działania wykonywane w celu osiągnięcia wyższej pozycji w wyszukiwarkach. Więcej informacji znajdziecie tutaj.
  • SEM (Search Engine Marketing) – Działania związane z marketingiem internetowym. Uwzględniają one SEO, reklamy graficzne oraz inne formy marketingu w wyszukiwarkach.
  • SEO Copywriter – osoba zajmująca się przygotowywaniem treści na strony pozycjonowane.
  • White SEO – jest to pozycjonowanie stron internetowych metodami zgodnymi z wytycznymi twórców wyszukiwarek. Pozycjonując się tym sposobem mamy gwarancję, że nasza strona będzie długo utrzymywała się w wynikach wyszukiwarki.
  • Black SEO – pozycjonowanie wszelkimi możliwymi sposobami, nawet tymi niezgodnymi z wytycznymi wyszukiwarek. Pozycjonowanie z wykorzystaniem tej metody daje krótkotrwałe efekty, a konsekwencją tego sposobu może być całkowite wykluczenie strony z wyników wyszukiwania.

2. Wyszukiwarka czyli SERP (Search Engine Results Page)
Wyszukiwarka jest narzędziem do wyszukiwania stron w internecie. Posiada ogromną bazę stron internetowych. Oto podstawowe zagadnienia związane z tym pojęciem:

  • Wyniki organiczne – są to bezpośrednie wyniki wyszukiwania, nie wlicza się do nich płatnych reklam czy innych elementów dodatkowych, oferowanych przez różne wyszukiwarki.
  • Fraza kluczowa – są to słowa często wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce, wykorzystywane przez witryny do pozycjonowania.
  • Indeksacja witryny – indeksacja, czyli zbieranie informacji o stronach internetowych przez roboty wyszukiwarki, aby umieścić je w jej bazie danych.
  • Cache wyszukiwarki – jest to pamięć podręczna wyszukiwarki, w której mieszczą się zapisane wersje archiwalne strony. Pozwala to na wyświetlenie strony w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli strona jest technicznie niedostępna.
  • Robot wyszukiwarki, Googlebot, spider, crawler – Potocznie nazywany mechanizm wyszukiwarki internetowej, zbierający dane o witrynach. Roboty przemieszczają się po stronach internetowych analizując ich treść i zbierając dane o witrynie.
  • DC (Data Center) – Serwery wyszukiwarek internetowych, które przechowują dane witryn znajdujących się w indeksie.

3. Ograniczenia i profity nakładane przez wyszukiwarki
Wyszukiwarki często posiadają rozbudowane algorytmy, które automatycznie wykluczają witryny, nie stosując się do wytycznych danej wyszukiwarki. Wyszukiwarki nagradzają również strony, w których owe zasady są stosowane. Podstawowymi skrótami wykorzystywanymi podczas opisywania tychże działań są:

  • Ban – wykluczenie strony z wyników wyszukiwarki za niezgodność z zasadami.
  • Filtr – ograniczenie pozycji strony w wyszukiwarce o daną ilość pozycji.
  • FSB (Fresh Site Bonus) – premia przyznawana nowo powstałym stronom, które pojawiły się w wynikach wyszukiwania.

4. PageRank i linki do strony
Jak już opisywałem we wcześniejszym artykule, PageRank jest określeniem jakości strony pod kątem tego jakie linki do niej prowadzą oraz te wychodzące z danej strony. Linki wychodzące to te, które umieszczamy na danej witrynie, a linki przychodzące to te, które prowadzą do naszej strony z innych witryn. Jest to ważny element w pozycjonowaniu, gdyż określa to jak dana strona jest linkowana.

  • PR (PageRank) – Algorytm wyliczania jakości strony na podstawie linków przychodzących i wychodzących.
  • OBL (Outbound Link) – Linki wychodzące czyli te umieszczone na stronie, kierujące do innych podstron.
  • IBL (Inbound Links), BL (Backlinks) – Linki przychodzące, czyli te, które kierują na Waszą witrynę.
  • Zaplecze – strona internetowa linkująca do Waszej witryny. Zapleczem mogą być publikacje na forach, stronach internetowych, katalogach i portalach.
  • Presell pages (precle) – blogi i strony internetowe wykorzystywane do pozycjonowania strony, znajdują się na nich linki do witryn pozycjonowanych wraz z tekstem związanym z tematyką serwisu.
  • System wymiany linków (SWL) – System, który generuje nienaturalne linki mające na celu poprawienie pozycjonowania witryny. W aktualnej chwili nieskuteczny i utrudniający pozycjonowanie.
  • Katalog stron – miejsce, w którym umieszczamy strony internetowe, aby wypromować je w internecie. Dobre katalogi stron są niezastąpionym źródłem przydatnych linków przychodzących.

Śledźcie kolejne części tego artykułu, aby dowiedzieć się więcej na temat istotnych terminów odnoszących się do pozycjonowania.