Słownik pozycjonera – część 2 – Optymalizacja i treść

Słownik pozycjonera - część 2 - Optymalizacja i treść

Po pierwszej, wstępnej części terminologii odnoszącej się do pozycjonowania przyszła kolej na zagadnienia związane z optymalizacją i treścią strony. Znajomość pojęć jest istotnym elementem szczególnie dla osób, które myślą o tej formie reklamy w internecie.

Nawet jeśli nie zajmujesz się zawodowo pozycjonowaniem możesz zapoznać się z terminologią dotyczącą optymalizacji strony i treści. Dzięki temu zorientujesz się czy Twoja strona internetowa potrzebuje określonych działań, które pozwolą wywindować ją na wysokie pozycje w wyszukiwarce. W pierwszej części słowniczka na warsztat wzięliśmy podstawowe pojęcia dotyczące pozycjonowania oraz wyszukiwarki, dzisiaj wyjaśnimy pojęcia związane z treścią strony i optymalizacją witryny.

1.Treść strony (Content)

Opisane tutaj zagadnienia związane są z treścią strony internetowej. To właśnie w treści strony zawarte są frazy (słowa kluczowe), które pomagają w pozycjonowaniu. Jest także szereg innych elementów, które wpływają na jakość witryny:

  • Ukryte treści – (Invisible text, Hidden text) – niewidzialne treści na stronie, które są widoczne dla robotów wyszukiwarek. Niewidoczne treści są niedozwolone przez większość wyszukiwarek.
  • Duplikacja treści (Duplicate Content) – występują, gdy dwie lub więcej podstron zaindeksowanych w wyszukiwarce posiada identyczne lub bardzo podobne treści.
  • Anchor tekst – link wychodzący ze strony, który w swojej nazwie posiada frazę pozycjonowaną.
  • Spam – odnosząc się do SEO, jest to umieszczanie wielokrotnie powielonych fraz na stronie, która jest pozycjonowana. Spam jest niezgodny z zasadami większości wyszukiwarek i może powodować nałożenie przez nie kar w postaci filtra lub bana.
  • Strona bliźniacza – to witryna, która wyglądem i treścią jest identyczna lub prawie identyczna ze stroną pozycjonowaną. Strony bliźniacze są niedozwolone przez większość wyszukiwarek internetowych.

2.Zagadnienia związane optymalizacją witryny

W tym miejscu znajdują się wszystkie najważniejsze hasła i zwroty, które wykorzystywane są przy optymalizacji strony internetowej. Optymalizację strony możemy przeprowadzić mając dostęp do panelu CMS i konta FTP serwera, na którym znajduje się witryna.

  • Sekcja HEAD – to sekcja opisowa strony internetowej. W tym miejscu znajdują się opisy wykorzystywane do wyświetlania wyników wyszukiwania dla danej witryny oraz inne informacje takie jak języki znajdujące się na stronie.
  • Przyjazne linki – to proste adresy, które wyświetlane są w przeglądarce oraz przy wyniku wyszukiwania dla danej strony. Przykładowym przyjaznym adresem jest adres: www.blueskysystem.pl/kontakt.html, a nieprzyjaznym: www.blueskysystem.pl/?k=kontakt&w=&d=3&d1=9&d2=26″
  • Przekierowanie – mechanizm wykorzystywany do wykluczania zduplikowanych lub nieprawidłowych podstron pozycjonowanego serwisu.
  • Przekierowanie 301 – stałe przekierowanie podstrony wykorzystywane w pozycjonowaniu.
  • Link kanoniczny – to adres strony, która powinna być nadrzędną dla danej podstrony. Linki kanoniczne zapobiegają duplikacjom treści, w szczególności na rozbudowanych stronach i sklepach internetowych.
  • Sitemap – mapa witryny w postaci pliku z listą podstron, który odczytują wyszukiwarki, aby zaindeksować odpowiednie strony serwisu.
  • Plik robots – plik służący do wykluczania danych podstron z witryny oraz wskazywania pliku mapy witryny.
  • System zarządzania treścią (CMS – Content management system) – Jest to system, który ułatwia zarządzanie treściami i konfiguracją strony. W znaczącym stopniu ułatwia jej zarządzanie.
  • FTP – File Transfer Protocol – protokół komunikacyjny klient-serwer, który umożliwia przesyłanie plików pomiędzy serwerem FTP, a komputerem osoby przesyłającej.
  • Domena – adres strony, wraz z zakończeniem stałym (tzw. sufiks), np. blueskysystem.pl
  • Hosting – miejsce na witrynę, w którym umieszcza się pliki strony za pomocą protokołu FTP.
  • HTML – podstawowy język wykorzystywany do tworzenia witryn internetowych. Może być łączony z różnymi językami skryptowymi.
  • JavaScript – Język skryptów wykorzystywany do wprowadzania dynamicznych elementów witryny. Dla przykładu ruchome elementy strony, efekty multimedialne i inne.
  • PHP – Język skryptowy wykorzystywany do tworzenia elementów strony, takich jak dynamiczne formularze, aktualności czy całe systemy zarządzania treścią strony.
  • Standard W3C – Standard projektowania stron internetowych. Witryna zgodna ze standardami W3C sprawniej się pozycjonują. Szczegółowe elementy Standardu opisane są na stronie projektu http://www.w3.org/TR/#tr_HTML
  • Flash – Technologia wykorzystywana do tworzenia interaktywnych stron multimedialnych. Bardzo problematyczna podczas pozycjonowania, nie zalecana przy tworzeniu stron internetowych, gdyż jest praktycznie nie widoczna dla wyszukiwarek.

Na tym kończymy nasz słownik. Wyjaśnione w nim pojęcia są najczęściej stosowane przez pozycjonerów. Osoby, które myślą o tej formie promowania swojej strony internetowej mogą być pewne, że żadna kwestia związana z tym zagadnieniem ich nie zaskoczy, a nabyta wiedza zapewni komfort w rozmowie ze specjalistami.

W następnym artykule z tej serii dowiecie się o dobrych i złych sposobach pozycjonowania, czekajcie na wpis.