Google Analytics – część 3 – opis interfejsu

Google Analytics - część 3 - opis interfejsu

Jak sprawić, aby nasza strona była korzystna dla jej użytkowników? Jak dostosować witrynę, aby trafiała na nią określona grupa docelowa? Co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Podpowiemy wam jak badania ruchu na stronie internetowej mogą zrealizować takie cele.

Marzeniem właścicieli stron internetowych jest wiedzieć wszystko o swoich użytkownikach. Warto badać ruch na stronach, sprawdzać docieralność odwiedzających stronę do oferty lub poszukiwanych informacji. Dzięki badaniom tych elementów możemy przebudować stronę i dostosować jej treść, aby korzystający z niej użytkownicy chętnie powracali.

Właśnie Google Analytics umożliwia nam dokładne badanie użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę dzięki rozwiniętym opcjom interfejsu, w którym sprawdzimy dane demograficzne, zainteresowania, dane geograficzne czy przepływ użytkowników. To wszystko pozwoli nam nie tylko określić grupę zainteresowanych użytkowników, ale również wartość naszej strony internetowej, a to podstawa do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym czy atrakcyjności witryny.

I Dane demograficzne

Produkty w sklepie internetowym czy informacje zawarte na stronie zawsze kierowane są do jakiejś grupy docelowej. Ich wiek i płeć to informacje bardzo istotne, ponieważ pozwalają na ocenę czy wybrana przez nas grupa docelowa faktycznie trafia na nasze produkty czy może oferta dociera do innych użytkowników. W jaki sposób dane te są zbierane?

Oczywiście informacje dotyczące wieku i płci użytkowników zbierane są na podstawie danych zapisywanych w plikach cookie. Dzięki temu ruch użytkownika, który ma przydzielony konkretny numer jest zapamiętywany i przypisywany do przeglądarki oraz komputera (nie osoby). Określenie danych demograficznych opiera się na charakterze przeglądanych przez użytkownika stron.

Zebrane dane pozwalają nam kierować reklamę produktów czy usług do określonej grupy wiekowej danej płci. Jeżeli wiemy, że Alicja oferuje produkty swojego sklepu internetowego kobietom, a stronę odwiedzają również mężczyźni w przedziale wiekowym od 18 do 35 lat to oznacza, że reklamy jej strony powinny trafiać również do mężczyzn, którzy przykładowo chcieliby zakupić oferowane przez nią produkty kobietom na prezent. Dzięki temu oferta trafia do zainteresowanych użytkowników, a dodatkowo grupa docelowa została poszerzona dając szansę na zwiększenie sprzedaży.

Google Analytics - Wiek
źródło: Google Analitics

Raportowanie danych demograficznych jest bardzo czytelne i sprecyzowane. Wszelkie informacje przedstawione są w postaci wykresów, z podziałem na wiek i płeć. Dodatkowo wszelkie dane podane są w procentach co daje doskonały obraz ruchu na stronie internetowej i zmian w jego obrębie.

II Zainteresowania

Kategorie zainteresowań podobnie jak dane demograficzne zbierane są na podstawie plików cookie, tematów i kontekstów przeglądanych stron. Dzięki temu dowiemy się czy użytkownicy naszej strony internetowej wiążą swoje zainteresowania z zawartością informacji w naszej witrynie bądź z produktami, które oferujemy w sklepie.

Informacje na temat zainteresowań podawane są na takiej samej zasadzie jak w przypadku danych demograficznych. Jeżeli wiemy, że internetowy sklep Alicji odwiedzają zarówno kobiety jak i mężczyźni, których zainteresowania są sprofilowane na sport, wówczas mamy możliwość dostosowania kampanii reklamowych Google AdWords dla użytkowników zainteresowanych nie tylko sportem, ale również zdrowym odżywianiem. Takie kierowanie reklamy związane jest z kategoriami prawdopodobieństwa, które możemy właśnie ustawić podczas konfiguracji kampanii Google AdWords.

Kategorie zainteresowań pokażą również administratorom strony w jaki sposób tworzyć treści witryny, hasła i teksty reklamowe. Oczywiste jest, że inaczej sprofilowana będzie reklama miłośników sportu, a inaczej gotowania czy elektroniki. Dlatego właśnie tak ważne jest poznanie zainteresowań użytkowników naszej strony internetowej.

III Zachowania, częstotliwość wizyt, konwersja celu

Jeśli już badamy użytkowników naszej strony internetowej warto wiedzieć, czy ich ruch na stronie ma określony cel, jak często odwiedzają naszą stronę oraz kiedy i w jakim celu powracają. Te dane pozwolą nam później przeanalizować układ treści na stronach, jej konstrukcję i atrakcyjność pod kątem użytkownika. Informacje te będą stanowiły podstawę do działań mających na celu przyciągnięcie większej liczby użytkowników oraz zainteresowanie ich znajdującą się tam treścią.

Istotą tych elementów jest czas użytkownika, który spędza na naszej stronie. Mamy tu kilka ważnych współczynników:

  • średni czas przeglądania witryny – analiza czasu między przejściami do kolejnych podstron przez użytkownika,
  • współczynnik odrzuceń – mierzy stosunek wejść na stronę, po których odwiedzający nie przeszedł na żadną z podstron. Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym mniej dokładny średni czas przeglądania witryny,
  • procent nowych odwiedzin – jest to szacowana liczba odwiedzin nowych użytkowników.

Google Analytics - Konwersjeźródło: Google Analitics

Dzięki tym informacjom jesteśmy w stanie określić jak efektywna jest nasza działalność, kampanie czy reklamy. Uzyskanie danych dotyczących ruchu na stronie pozwala przede wszystkim tak ją zmodyfikować, aby ograniczyć współczynnik odrzuceń czy zwiększyć średni czas przeglądania witryny.

IV Technologia

Pozostaje nam jeszcze zwrócić uwagę na specyfikę naszych odbiorców pod kątem wyszukiwarek i aplikacji, z których trafiają na naszą stronę, a także na typ urządzeń, które stanowią narzędzie do znalezienia oferowanych przez nas produktów czy informacji zawartych na stronie. Dzięki tym informacjom nasza strona może zostać odpowiednio dostosowana w celu jej lepszego wyświetlania w aplikacjach i przeglądarkach różnego rodzaju, także na urządzeniach mobilnych.

V Podsumowanie i eksperymenty

Google Analytics umożliwia sprawdzenie realizacji celów jakie zakłada sobie właściciel strony wobec użytkowników. Dla jednych może to być poprawienie wyników sprzedaży, dla innych długość odwiedzin strony, itp. Obecnie dzięki tak zaawansowanemu narzędziu analitycznemu jesteśmy w stanie określić bardzo dokładnie grupę docelową oraz dostosować stronę tak, aby była ona atrakcyjna dla użytkowników.

Dodatkowo Analytics uruchamia dla swoich użytkowników możliwość eksperymentowania z treścią strony. Możemy sprawdzić pięć wersji wśród różnych grup użytkowników.

Przykład:

Wiedząc, że Alicja prowadzi sklep z własnoręcznie wykonaną biżuterią i torebkami i chce skupić się na sprzedaży torebek, ponieważ to one są najbardziej dochodowe przeprowadza eksperyment treści strony głównej, na którą wchodzi najwięcej użytkowników.

W eksperymencie jedna wersja strony zawiera wielki czerwony baner ze zdjęciami przykładowych torebek, które robi Alicja. W drugiej wersji mamy opis zalet produktu i specyfiki jego wykonania. Po utworzeniu dwóch wersji strony, użytkownicy, którzy są losowo wybierani widzą dwie różne wersje strony główne, a Alicja może tylko czekać, którzy z użytkowników danej strony chętniej kupują jej torebki.

Dokładna analiza ruchu na stronie internetowej to podstawa do osiągnięcia sukcesu w zakresie reklamy w internecie. Jeśli zatem mamy dobre narzędzie analityczne, w dodatku dostępne zupełnie za darmo to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wypromować odpowiednio swoją stronę internetową.