Wybieram White SEO

Wybieram White SEO

W ostatnim artykule pisaliśmy o tym, że nie istnieje coś takiego jak szybkie i skuteczne pozycjonowanie, chyba, że wykonuje się je przy pomocy zabronionych przez twórców wyszukiwarki metod, potocznie nazwanych Black SEO. Poprzednio dokładnie je opisaliśmy. Dziś skupimy się na działaniach dozwolonych – White SEO. To ważny artykuł, który warto zapamiętać.

Jest wiele dozwolonych metod zwiększania rankingu witryny, które nie dość, że są równie skuteczne, co Black SEO, to do tego w pełni legalne. Google dzieli je na wskazówki dotyczące wyglądu i treści, wskazówki techniczne oraz wskazówki dotyczące jakości. Niektóre z nich, szczególnie te techniczne są trudne do zaimplementowania przez osoby, które nie zajmują się zawodowo pozycjonowaniem stron lub ich tworzeniem. Dlatego poniżej wybraliśmy i opisaliśmy te, które uważamy za najbardziej skuteczne oraz łatwe do wprowadzenia.

  1. Wskazówki dotyczące optymalizacji wyglądu i treści strony. Są to zmiany widoczne, które osoba odwiedzająca nasz serwis, jest w stanie zauważyć na pierwszy rzut oka. Dlatego pamiętajmy, żeby były dla niego atrakcyjne.
    1. Proste, przejrzyste strony i tekstowe linki to klucz do sukcesu. Unikajmy nadmiaru elementów graficznych np. w postaci linków, ponieważ są one nieczytelne dla wyszukiwarek. Jeśli wrzucamy na stronę grafiki lub zdjęcia, pamiętajmy, żeby zawsze były odpowiednio podpisane tj. zgodnie z tym, co przedstawiają.
    2. Mapa strony nie tylko ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie, ale także zwiększa szansę na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Jeśli jest duża, podzielmy ją na kilka stron.
    3. Adekwatne linki na stronie – unikajmy wrzucania na podstrony przesadnej ilości linków, na zasadzie „tyle, ile tylko jesteśmy w stanie zmieścić”. Wygląda to nienaturalnie i odpycha odbiorców.
    4. Wartościowe teksty – niech nasza strona będzie przydatna i użyteczna dla odbiorcy. Nie kopiujmy żadnych tekstów ani nie piszmy takich, które „nic nie wnoszą”. Wyszukiwarka uzna je za szkodliwe dla pozycjonowania i może obniżyć naszą pozycję. Skupmy się na tworzeniu treści w taki sposób, aby były atrakcyjne dla odwiedzających.
    5. Słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować naszą stronę, muszą znaleźć się w tekstach na stronie. Dobrze jeśli pojawią się też w stopce.
    6. Nazwy i treści nie mogą być przedstawiane w formie grafik. Roboty odczytują jedynie teksty, dlatego koniecznie należy podpisywać zdjęcia, najlepiej frazami.
    7. Tworzymy unikalne opisy do wyszukiwarek w sekcji HEAD – każda podstrona powinna posiadać unikalne opisy do wyszukiwarek (tzw. metatagi). Przykład dobrze uzupełnionych metatagów:
      • Tytuł: <title></title> np. <title> Agencja marketingowa Pozycjonowanie Poznań – BlueSky System </title>
      • Opis: <meta name=”description” content=”BlueSky System – Nasza agencja marketingowa od wielu lat oferuje klientom usługi związane z pozycjonowaniem i reklamą w internecie. Posiadamy kompleksową ofertę. Sprawdź nas!”>
      • Słowa kluczowe: <meta name=”keywords” content=”agencja marketingowa Poznań, pozycjonowanie Poznań, linki sponsorowane Poznań, media społecznościowe obsługa Poznań”>
    8. Strony statyczne pozycjonuje się lepiej niż strony dynamiczne (ze znakiem „?” w adresie URL). Weźmy to pod uwagę podczas ich tworzenia.
  2. Wskazówki techniczne są to zmiany ściśle związane z optymalizacją niewidoczną strony:
    1. Sprawdzaj, czy Twoja strona wyświetla się we wszystkich wyszukiwarkach tak jak powinna. Warto, co jakiś czas przeprowadzić test i poprawić wszelkie nieścisłości.
    2. Czas ładowania strony, również jest istotny przy pozycjonowaniu. Mierz go i w razie problemów niezwłocznie kontaktuj się z programistą. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Page Speed.
    3. Stabilny serwer nie pozostaje bez wpływu na pozycjonowanie. Jest to kwestia, na której nie polecamy oszczędzać, ponieważ tylko topowe firmy hostingowe, są w stanie zapewnić, że nasza strona nie zniknie z wyników wyszukiwania po awarii.
    4. Dobra domena – odpowiednia domena jest kluczowa dla pozycjonowania i powinna kończyć się sufixem „.pl”. Należy unikać subdomen i domen regionalnych.
    5. Site strony, czyli indeks podstron zarejestrowanych przez roboty wyszukiwarek (robots.txt), jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Należy umieszczać w nim tylko podstrony, które są istotne dla pozycjonowania np.: ofertę, kontakt itd. Unikajmy natomiast podstron z koszykiem zamówienia lub wynikami wyszukiwania na stronie. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
  3. Wskazówki jakościowe, dotyczą głównie technik pozycjonowania. Te zabronione wymieniliśmy w poprzednim artykule. Teraz opiszemy te najbardziej skuteczne, a zarazem dozwolone. Najważniejsza kwestia: linkujemy stronę tylko w sposób naturalny!
    1. Umieszczamy strony w katalogach, ale tylko w tych wysokiej jakości. Najpopularniejsze katalogi to np.: wp.pl czy onet.pl, ale przeszukując internet znajdziemy również te mniej popularne. Dlatego zawsze zwracajmy uwagę na to czy wyglądają profesjonalnie i jakie firmy w nich widnieją.
    2. Linkowanie strony na forach – udzielasz się na jakimś forum? Koniecznie w stopce wstaw adres swojej strony z aktywnym linkiem. Czasem możesz go wrzucić w jakiś post, ale tylko jeśli będzie to uzasadnione, inaczej administrator uzna to za spam i z całą pewnością wyśle Ci ostrzeżenie.
    3. Twórz i linkuj zaplecza – takim zapleczem może być np.: wpis na blogu z odnośnikiem do Twojej strony lub strona tematyczna. Pamiętaj jednak, ze treści, które się na nich znajdują, muszą być wartościowe dla użytkowników i absolutnie nie mogą być skopiowane z innego serwisu.

Wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem, posiada tylko im znane, często samodzielnie wypracowane i sprawdzone techniki, którymi nie chcą dzielić się z konkurencją. Dlatego poprzestaniemy na tych wyżej wymienionych, a reszta niech pozostanie naszą tajemnicą.

Pisząc o White SEO musimy także wspomnieć o W3C. Jest to organizacja zajmująca się ustanawianiem standardów walidacyjnych tworzenia stron www (np. HTML, XHTML, CSS) oraz ich przesyłu do przeglądarek. Warto dostosować stronę do obowiązujących wymogów, aby mieć pewność, że będzie się poprawnie i szybko wyświetlała we wszystkich przeglądarkach. Na stronie http://www.w3.org/ znajdują się walidatory, dzięki którym można sprawdzić, czy dana strona zawiera błędy. Jeśli tak, to polecamy je poprawić, ponieważ witryny zgodne ze standardami W3C, są lepiej widoczne dla robotów Google.

Osoby, które chcą samodzielnie zajmować się pozycjonowaniem, koniecznie muszą zapoznać się z narzędziem do kontroli strony (także pod kątem jej zgodności z zasadami zawartymi w tym artykule). W przypadku Google, takim narzędziem jest Webmaster Tools. Pozwala on na monitoring strony pod względem optymalizacji oraz na wprowadzanie niezbędnych zmian. W następnym artykule dokładnie opiszemy jego funkcjonalność.