Pozycjonowanie – kiedy można się spodziewać pierwszych efektów?

Pozycjonowanie - kiedy można się spodziewać pierwszych efektów?

Wszyscy marzą o tym, by ich strona jak najszybciej znalazła się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Niemniej, istnieje wiele zmiennych mających bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów?


Na naszym blogu znajdziecie wiele interesujących artykułów, które pomogą Wam w procesie pozycjonowania strony internetowej. Serdecznie zapraszamy do lektury. Tymczasem, na świeczniku ląduje pozycjonowanie – kiedy można się spodziewać pierwszych efektów? Podpowiadamy na co w szczególności warto zwrócić uwagę.

Pozycjonowanie a czas. Na co należy zwrócić uwagę?

Z SEO jest jak z budową domu – potrzeba czasu i cierpliwości, ponieważ cały proces wiąże się bezpośrednio z wieloma czynnikami, które warunkują uzyskanie dobrych pozycji poszczególnych wyrażeń kluczowych, zatem co wpływa na długość pozycjonowania?

• Indeksacja Google

Im bardziej popularną masz stronę internetową, tym częstotliwość odwiedzin przez Bota będzie większa, a więc szybciej też dostrzeżesz zmianę pozycji wyrażeń kluczowych. Innymi słowy, w miarę rozwoju Twojej witryny, obudowywania ją unikalnym contentem oraz umiejętnym planowaniem strategii linkbuildingu (z linków dofollow robot Google przeskakuje automatycznie na domenę) – pozycja strony internetowej będzie coraz lepsza. Po wprowadzonych zmianach na stronie (tyczy się przede wszystkim nowych witryn), możesz ręcznie wymusić indeksację za pomocą narzędzia Google Search Console.

• Konkurencja i konkurencyjność wyrażeń kluczowych

W procesie pozycjonowania musisz wziąć pod uwagę również dwa inne ważne aspekty – konkurencję i konkurencyjność wyrażeń kluczowych. Im więcej firm występuje w danej branży, tym ciężej będzie Ci się znaleźć na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji zajmie to o wiele więcej czasu. Ponadto, jeśli konkurujesz z potentatem rynku krajowego bądź globalnego – musisz zdawać sobie sprawę, że taka firma zawsze będzie dysponować większym budżetem na działania SEO.

Przyjmijmy, że prowadzisz sklep z artykułami budowlanymi. Szansę, że przeskoczysz PSB (jeden z naszych Klientów :-)), Leroy Merlin, Castoramę czy inną dużą firmę jest niewielkie. Oczywiście, główną rolę odgrywają tu również frazy, na jakie chciałbyś pozycjonować swój sklep internetowy. W przypadku, kiedy Twoi konkurenci pozycjonują się na popularne wyrażenia kluczowe, lepiej poszukać alternatywnych, nieco dłuższych słów kluczowych, które pozwolą Ci się wdrapać na szczyt o wiele szybciej i odkroić kawałek branżowego tortu dla siebie.

• Dobry pozycjoner = przemyślana strategia

Umiejętny dobór fraz to cecha na wagę TOP 10 wyników wyszukiwarki Google. Dobry i doświadczony pozycjoner nie tylko mądrze dobierze wyrażenia kluczowe, ale również przeprowadzi skuteczną optymalizację witryny pod ich kątem. Pamiętaj, że dużo łatwiej pozycjonować się na frazy lokalne niż ogólnopolskie. Dlatego w pierwszej kolejności, staraj się dobierać frazy wedle lokalnego obszaru swojej działalności np. sklep budowlany Kalisz. Takie rozwiązanie zagwarantuje, że o wiele szybciej Twoja strona internetowa znajdzie się w czołówce wyników wyszukiwania.

• Lata lecą, a czas działa na korzyść strony

Im dłużej Twoja witryna gości w wyszukiwarce Google, tym prawdopodobieństwo, że znajduje się na lepszej pozycji jest dużo wyższe. Zatem musisz uzbroić się w cierpliwość. Dobrze zoptymalizowana strona internetowa wsparta skuteczną strategią linkbuildingu, długofalowo na pewno przyniesie oczekiwane rezultaty. No chyba, że łamiesz wskazania Google i pozycjonujesz się nieetyczną techniką Black Hat SEO.

• Obserwuj konkurencję, bądź na bieżąco

Strategia pozycjonowania powinna być elastyczna – tym bardziej, że po zindeksowaniu inaczej będzie zachowywać się nowa witryna, a zupełnie inaczej stara. Niekiedy może w ogóle wypaść z indeksu. Dlatego działania SEO należy dostosować do wieku domeny. Najnowsze strony internetowe muszą nadrabiać straty, jakie mają do najmocniejszych graczy, dlatego potrzeba dużo wytrwałości i systematyczności w działaniu. Ponadto warto śledzić i wdrażać do własnej strategii wszelkie zmiany, jakie zachodzą w algorytmach Google, a tych jest w przeciągu roku całe mnóstwo.

SEO – jak długo trzeba czekać na efekty?

Obawiam się, że nie mam dla Was jednoznacznej odpowiedzi. Tak jak wspomniałem, wszystko zależy od powyższych czynników. Niemniej, pierwsze widoczne zmiany pozycji powinny być zauważalne już po kilku pierwszych miesiącach od wdrożenia procesu pozycjonowania. Wędrówka w górę wyników wyszukiwania zajmuje zwykle od roku do nawet kilku lat. SEO nie rozpieszcza, SEO uczy cierpliwości. Dlatego bądźcie pracowici, systematyczni i czujni, a przede wszystkim postępujcie zgodnie z wytycznymi narzuconymi przez Google.