,

Monitoring mediów – część 2 – Porównanie

Monitoring mediów - część 2 - Porównanie

Narzędzia do monitoringu mediów są niezbędne podczas prowadzenia rozległej kampanii w mediach społecznościowych czy śledzeniu opinii na temat marki w internecie. Jednak spora ilość tego typu usług powoduje, że trudno zdecydować, który z programów jest najlepszy. My porównamy trzy narzędzia, które są z pozoru bardzo podobne, a w rzeczywistości dają różne możliwości.

Badanie opinii na temat produktów i usług jest podstawą do osiągnięcia sukcesu w sieci. Jeżeli wiemy, że aż 69% wszystkich użytkowników internetu w Polsce korzysta z niego codziennie, a najczęściej odwiedzanymi stronami są portale społecznościowe, informacyjne oraz sklepy oznacza to, że informacje dotyczące marki są obecne w sieci w wielu miejscach.

Warto zatem wybrać narzędzie, które pozwoli zebrać wszelkie dane o marce i ocenić czy działania marketingowe z nią związane są na odpowiednim poziomie. Przykładem niech będzie Amazon.com, który swoją potęgę zbudował właśnie na badaniu opinii i działań użytkowników. Dlatego porównamy dzisiaj trzy narzędzia monitoringu mediów, które z pozoru są bardzo podobne, mowa tu o Brand24, Social Watcher oraz Sotrender.

I Brand24

Brand24 daje nam możliwość przetestowania narzędzia przez okres siedmiu dni, w ciągu których mamy dostępne wszystkie opcje, łącznie z funkcją raportowania. Po tym okresie możemy zdecydować się na opłatę abonamentową w zależności od ilości prowadzonych projektów (ilości śledzonych marek).

Po utworzeniu konta Brand 24, umożliwia utworzenie projektu kampanii śledzącej opinie na temat marki w różnych źródłach. Zaletą jest przede wszystkim to, że nie musimy podawać haseł do kont profilowych w mediach społecznościowych czy samodzielnie uzupełniać źródeł, z których będą zbierane dane do projektu.

W Brand24 możemy ustawić wiele śledzonych wyrażeń, wykluczyć źródła, z których opinie nie mają być zbierane lub użytkowników, których wpisy nie będą uwzględniane; na przykład dodawane właśnie przez moderatorów profili społecznościowych danej marki. Wiadomo, że najistotniejsze są opinie użytkowników nie związanych bezpośrednio z opiniowanym kontem, a własne komentarze nie powinny podlegać monitoringowi, ponieważ nie przynoszą obiektywnych danych.

Brand24 daje nam nie tylko możliwość kontrolowania wielu elementów związanych z opinią o marce, ale również porównywania projektów, monitorując tym samym konkurencję oraz raportując działania marketingowe, co jest ogromną zaletą szczególnie przy śledzeniu wielkich projektów znanych marek. Program ten umożliwia monitorowanie zarówno mediów społecznościowych, jak i internetu. Analizy prowadzone są bardzo dokładnie z możliwością nałożenia przydatnych filtrów, które wykluczą nieobiektywność statystyk. Dodatkowo program ten posiada wiele opcji umożliwiających analizę kryzysu, reagowanie na działania wirusowe i negatywnie wpływające na wizerunek marki. Dzięki temu światowej klasy marki takie jak Panasonic, Intel, Vichy czy Leroy Merlin korzystają z tego programu.

Brand24źródło: www.brand24.pl

II Social Watcher

Jak już wspominaliśmy wcześniej Social Watcher jest zupełnie darmowy, warto jednak zauważyć, że program ten jest w fazie testów (wersja beta), a zatem zakres jego funkcji jest ograniczony.

Po utworzeniu konta Social Watcher również pozwoli nam na utworzenie projektu zbierania opinii o marce w różnych źródłach internetowych. Podobnie jak w przypadku Brand24 możemy realizować monitoring bez udostępniania haseł do kont profilowych lub wskazywać źródła, z których program ten miałby zbierać opinie.

W przypadku Social Watcher mamy ograniczenia dotyczące wyrażeń kluczowych, na podstawie których realizowana jest kampania. Niestety tak istotnej funkcji jak wykluczenie niektórych źródeł zbierania informacji nie znajdziemy w Social Watcher ani Sotrender.

Problem pojawia się również gdy źle lub nie dość precyzyjnie określimy wyrażenie kluczowe, w przypadku programów, które zbierają dane na tej zasadzie. Wówczas Social Watcher nie radzi sobie z wyszukaniem marki, o którą nam chodzi, a znajduje wszelkie wyniki dotyczące podanej frazy. I tak na przykład nazywając projekt BlueSky System i wpisując jako wyrażenie kluczowe – „agencja marketingowa” otrzymujemy wszelkie wyniki dotyczące jakiejkolwiek agencji marketingowej, a nie konkretnie naszej. Warto zadbać więc o to, aby fraza była odpowiednio dookreślona, z czym nie ma problemu w programie Brand24.

Zaletą Social Watcher jest na pewno łatwy w obsłudze, intuicyjny panel, a także fakt, że niezależnie od ilości projektów program ten jest darmowy. Minusem natomiast jest ograniczona ilość opcji, a także brak raportów. Dużym utrudnieniem jest mała precyzyjność wyszukiwania. Monitoring internetu nie jest intuicyjny, a mechaniczny, dlatego nie brany jest pod uwagę kontekst czy temat treści, w których pojawia się nazwa analizowanej marki. Brak pomocy ze strony twórców programu jest utrudnieniem szczególnie dla osób, które nie mają doświadczenia w konfigurowaniu projektów. Brak możliwości porównywania analizowanych marek powoduje, że narzędzie to można stosować jedynie informacyjnie w przypadku małych firm czy prowadzeniu prywatnych statystyk.

Socialwatcher.plźródło: www.socialwatcher.pl

III Sotrender

W Sotrenderze kampania dotyczy jedynie Facebooka, a zatem naszym zadaniem jest dostarczenie adresu URL, z którego program pobiera informacje do analizy. W przypadku dwóch wcześniejszych programów zbieranie danych odbywa się na zasadzie wyznaczenia słów kluczowych, które określają naszą markę, poddaną monitoringowi. Tu jednak pojawiają się pewne różnice.

W przypadku Sotrendera mamy analizę konkretnego profilu, a zatem brak możliwości pominięcia w badaniu komentarzy dodawanych przez moderatora jest przeszkodą do zbierania obiektywnych danych.

Sotrender to przede wszystkim program ograniczający nas do monitorowania jedynie fanpagów na Facebooku. Program jest płatny, ma szereg ciekawych opcji umożliwiających kontrolę aktywności na profilu marki, a także porównywania jej z działaniami konkurencji. Niestety nie mamy w pełni obiektywnej opinii o marce, ponieważ nie możemy nakładać filtrów na komentarze i posty dodawane przez moderatorów konta. Ogromnym minusem jest fakt, że informacje dotyczące aktywnych użytkowników i dodawanych przez nich komentarzy wymaga zalogowania się przez program do Facebookowego profilu.

Sotrenderźródło: www.sotrender.pl

Podsumowanie

Podejmując temat dostępnych w programach opcji, należy zauważyć, że wszystkie są ciekawie wyposażone, ale bez porównania bogatszym jest Brand 24. Poniżej zestawienie:

Opcje: Brand 24 Social Watcher Sotrender
Monitoring Social media Tak Tak Tak *
Monitoring Internetu Tak Tak Nie
Monitoring personalny Tak Tak Tak *
Źródła Tak Tak Tak *
Cytaty Tak Tak Tak *
Badanie sentymentu Tak Tak Nie
Nakładanie filtrów
(data, autor wpisu, domena)
Tak Nie Nie
Porównanie projektów Tak Nie Tak
Użytkownicy Tak Nie Tak **
Wsparcie sprzedaży Tak Nie Nie
Badania i analizy Tak Tak Tak *
Zarządzanie kryzysem Tak Nie Nie
Kryzys wizerunku Tak Nie Nie
Analiza kampanii Tak Tak Tak *
Marketing szeptany Tak Nie Nie
Monitoring reputacji Tak Tak Tak
Marketing internetowy Tak Tak Tak *
SEO PR Tak Nie Nie
Pozyskiwanie Klientów online Tak Nie Nie
Badanie opinii publicznej Tak Tak Nie
Strategia firmy w internecie Tak Nie Nie
Reputacja w wyszukiwarkach Tak Tak Nie
Marketing wirusowy Tak Nie Nie
Zmiana aktywności Tak Tak Tak
Obsługa Klienta Tak Nie Tak
Monitoring konkurencji Tak Nie Tak
Raport Tak Nie Tak
Cena *** 59 zł mc Darmowy 700 zł mc

* Wyłącznie Facebook

** Tylko po zalogowaniu się do konta profilowego

*** Obsługa 5 fanpagów w Sotrenderze, 6 projektów (marek) w Brand24

W naszym porównaniu więcej pozytywnych cech zdobył Brand24 – ma wiele opcji, przeznaczony jest do analizy dużych firm i znanych marek, a przy tym jest stosunkowo tańszy. Social Watcher jest programem przeznaczonym raczej do testów, prowadzenia indywidualnych statystyk lub badania opinii o niewielkich firmach, ale jego zaletą jest darmowy dostęp. Sotrender to program przeznaczony tylko do analizy Facebooka, posiada stosunkowo niewiele opcji, a przy tym ma horrendalne ceny za analizę fanpagów. Według nas Brand 24 zatem wypada najkorzystniej, ponieważ jest narzędziem profesjonalnym i zaawansowanym.

W następnym artykule szczegółowo opiszemy jego funkcje oraz zastosowanie. Śledźcie nasze wpisy !

Część trzecia artykułu: Monitoring mediów cz. 3