,

Google Analytics – część 1 – Wstęp

Google Analytics część 1 - Wstęp

Od czego zależy ruch na stronie? Jak pozyskiwać użytkowników i badać funkcjonalność prowadzonego przez nas sklepu internetowego czy witryny? Mamy kilka ciekawych pomysłów, a pomoże nam w tym powszechnie dostępne narzędzie analityczne…

Każdy posiadający witrynę czy sklep internetowy analizuje je, a zatem posługuje się Google Analytics – narzędziem analitycznym, które jest darmowe i powszechnie dostępne. Jeśli posiadacie jakiekolwiek konto Google, czy to Gmail czy Google Adwords możecie podłączyć pod nie Analyticsa, który bada ruch na stronie, czyli działania użytkowników.

Powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na możliwości jakie daje nam to narzędzie. Po założeniu konta należy zainstalować poszczególne opcje analityczne i statystyczne przez wprowadzenie unikalnego kodu przypisanego do każdej podstrony Waszej witryny. Po zakończeniu instalacji, jeśli strona jest odwiedzana często, w ciągu kilkunastu minut zaczną pojawiać się pierwsze informacje na temat ruchu na zarejestrowanej witrynie.

Strona z analizami zawiera przede wszystkim takie informacje jak: ilość odwiedzających, średni czas przebywania użytkowników na stronie, a także realizacje celu. Wygląd i zakres statystyk możemy dowolnie modyfikować. Ustalamy przedział czasowy, w którym będzie badany ruch strony, średni czas trwania (możemy ustalić czy użytkownicy czytają zawartość strony licząc stoperem czas, w którym sami zdołamy ją przejrzeć), a przede wszystkim źródła odwiedzin.

Mamy ich cztery kategorie:

  • Organic – ruch wygenerowany przez wyszukiwarki, np. Google.pl
  • Referral – ruch przekierowany z innych stron WWW. Najprościej mówiąc: użytkownik na jakiejś stronie znalazł link do Twojego sklepu i w niego kliknął. Jeżeli masz wykupiony baner reklamowy na stronie X.pl, to – poprzez liczbę przekierowań z tej strony – możesz śledzić skuteczność baneru.
  • Direct – użytkownicy weszli do Twojego sklepu bezpośrednio, wpisując adres do paska adresu przeglądarki.
  • Paid – ruch płatny, np. Google AdWords.

Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się wiele o użytkownikach Twojej witryny. Przede wszystkim ile osób odwiedza stronę, jak jest średnia odwiedzających – jeśli mała może to oznaczać, że strona jest nieatrakcyjna dla użytkowników lub napotykają problemy z nawigacją. Warto także zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń, czyli informację o tym ile osób opuściło witrynę nie przeglądając więcej niż jednej strony. Jeśli współczynnik ten wynosi 60 to na 10 osób tylko 4 przeszły na kolejne podstrony.

Jak widać zatem Google Analytics to niezbędne narzędzie do analizowania ruchu i działań użytkowników witryny. Już niebawem dowiecie się więcej na temat konfiguracji i analizy poszczególnych elementów związanych z ruchem na stronie, które umożliwia to narzędzie. Czekajcie z niecierpliwością!