Google AdWords część 1 – Wstęp

Google AdWords

Ostatnio pisaliśmy, że w Polsce 93% internautów (ok. 20 milionów ludzi), korzysta z wyszukiwarki Google1. To oznacza, że jeśli podejmiesz odpowiednie działania, każda z tych osób może być Twoim potencjalnym Klientem. O jakich działaniach mowa? Oczywiście o pozycjonowaniu, ale co robić kiedy nie mamy czasu, żeby czekać na jego efekty? Możemy wtedy skorzystać z systemu reklamowego, jakim jest Google AdWords.

Google AdWords to autorski system reklamowy wyszukiwarki Google, obejmujący także sieć partnerską (wszystkie strony i blogi, które przystąpiły do systemu i wyświetlają u siebie reklamy, oraz serwis YouTube). Reklamy pojawiające się za jego pośrednictwem są nazywane linkami sponsorowanymi, chociaż oprócz linków mamy do wyboru także reklamy graficzne i wideo. Poprzez takie działania jak odpowiednie targetowanie, chwytliwe treści czy ciekawe grafiki, jesteśmy w stanie osiągać zadowalające wyniki, przy stosunkowo niskich kosztach. Ponadto odpowiednio skonstruowana kampania, daje możliwość reklamowania się na wszystkich urządzeniach z dostępem do internetu: komputerach, tabletach czy telefonach.

Google AdWords proponuje nam kilka typów reklam: tekstowe, graficzne, wideo i inwideo, śledzące (remarketing) oraz międzynarodowe.

  • Reklama tekstowa (linki sponsorowane) jest wyświetlana w wyszukiwarce oraz na stronach partnerskich Google. Składa się z odnośnika do strony, którą chcemy reklamować, tytułu i treści reklamowej na którą mogą składać się dane teleadresowe lub dodatkowe linki do podstron.
  • Reklama graficzna na którą najczęściej składa się logo firmy oraz informacje o promowanej ofercie (usłudze lub produkcie). Ciekawym rozwiązaniem są reklamy animowane, ponieważ szybciej przyciągają uwagę. Mogą wyświetlać się na stronach internetowych sieci partnerskiej.
  • Reklama wideo – tu wyróżniamy dwa typy: wideo i inwideo. Te pierwsze to krótkie filmy reklamowe, pojawiające się przed filmami na YouTube. Reklamy inwideo to reklamy tekstowe lub graficzne, pojawiające się na dole okna filmu. Obie są widoczne również na stronach polecających filmy.
  • Reklama mobilna wyświetlana na stronach oglądanych za pomocą urządzeń przenośnych (smartfony, tablety). Może przybierać formy tekstowe, graficzne lub wideo.
  • Reklama śledząca – zdarzyło Ci się, że po opuszczeniu jakiejś strony, na innych witrynach pojawiała Ci się jej reklama graficzna? Jest to reklama remarketingowa, która wyświetla się kiedy jesteś na stronach należących do sieci partnerskiej Google. Posiada ona możliwość dostosowania do konkretnej podstrony, czy nawet produktu, który oglądałeś.
  • Reklama międzynarodowa – dzięki Google AdWords możesz reklamować się w 230 państwach. Reklamy, które będą odpowiednio skonfigurowane, mogą wyświetlać się również w Zakupach Google, Mapach Google, wyszukiwarce grafiki Google i w Grupach Google.

Google AdWords - Schemat działania
Źródło: www.google.pl

AdWords działa na zasadzie aukcji – po wpisaniu danego słowa kluczowego przez użytkownika, wyświetla mu reklamę, z uwzględnieniem wyniku jakości oraz najwyższej stawki. Wynik jakości jest to wskaźnik, w którego skład wchodzą: trafność reklamy, słów kluczowych i strony docelowej. Im lepiej są one dopasowane do wyszukiwania odbiorcy, tym wyższy wynik (skala od 1 do 10). Wyższy wynik to większa skuteczność, lepsza widoczność oraz niższe koszty Twojej reklamy. (Jak sprawdzić wynik jakości reklam w swoich kampaniach, dowiesz się tutaj). Natomiast wspomniana stawka pobierana jest każdorazowo za kliknięcie Twojej reklamy z racji tego, że AdWords stosuje rozliczenia za reklamy w systemie CPC (ang. Cost Per Click). Jest to więc kwota, którą zapłacisz, jeśli ktoś klinie Twoją reklamę (np. 0.50 zł). Jest to maksymalna suma, jaką jesteś w stanie przeznaczyć na reklamę, co wcale nie oznacza, że faktycznie będzie tyle kosztować. Przeważnie jest ona niższa. Suma stawek nigdy nie przekroczy budżetu, czyli kwoty, którą przeznaczasz na kampanię reklamową w danym dniu, tzw. budżet dzienny (np. 50 zł). Po jego wykorzystaniu, reklamy po prostu przestają się wyświetlać. Jeśli masz wątpliwości, co do odpowiednich stawek, możesz zezwolić na automatyczne zarządzanie stawkami. Wtedy AdWords sam dobiera odpowiednie kwoty, w celu osiągnięcia jak największej liczby kliknięć w ramach wyznaczonego przez Ciebie budżetu. Takie rozwiązanie szczególnie zaleca się początkującym reklamodawcom.

Google AdWords - Ustalanie budżetu
Źródło: Google AdWords

Obecnie Google AdWords umożliwia również wybieranie strategii ustalania stawek z uwzględnieniem celów, jakie chcemy osiągnąć. Mamy tutaj do wyboru: nacisk na kliknięcia reklam, nacisk na wyświetlenia, nacisk na konwersje.

  • Nacisk na kliknięcia reklam – ta strategia oparta jest na wcześniej wspomnianej zasadzie CPC. Jej celem jest wzbudzenie zainteresowania stroną internetową i zachęcenie jak największej liczby osób do jej odwiedzenia.
  • Nacisk na wyświetlenia, czyli ile razy reklama się pojawia – w tej strategi płatności rozliczane są wg modelu CPM (ang. Cost-Per-Impressions), a efektem ma być zwiększenie rozpoznawalności marki wśród internatów. Ta opcja jest dostępna jedynie w reklamie skierowanej na sieć partnerską.
  • Nacisk na konwersje, czyli na każde pożądane działanie użytkownika w witrynie – może to być dla przykładu: sprzedaż, rejestracja na stronie, wysłanie formularza czy zaakceptowanie treści.

Google AdWords - Wybór strategii ustalania stawek
Źródło: Google AdWords

Google AdWords to podstawowe narzędzie służące do prowadzenia działań reklamowych w internecie. Jego niepodważalnym plusem jest fakt, że efekty widoczne są już chwilę po utworzeniu reklamy, w przeciwieństwie do efektów pozycjonowania, na które trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Daje nam również możliwość dokładnego określenia grupy docelowej, lokalizacji, a nawet godzin, w których reklamy mają się wyświetlać. To wszystko wpływa na ich wysoką skuteczność. Jednak należy uważać, ponieważ niedoświadczone osoby, mogą mieć problem z uzyskiwaniem zadowalającego wyniku jakości, przez co prowadzenie kampanii może stać się niezwykle kosztowne, a przy tym niekoniecznie skuteczne. Dlatego w następnym artykule poruszymy temat tworzenia kampanii oraz optymalizacji ich kosztów.

1) http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-pierwszy-raz-z-20-mln-polskich-uzytkownikow-nk-pl-ponizej-6-mln-megapanel-z-maja